Proyectos


THE APPROPRIATION OF METACOGNITIVE STRATEGIES TO IMPROVE THE QUALITY OF ENGLISH LANGUAGE LEARNERS¿ ACADEMIC WRITING PRODUCTS

 

INVESTIGADOR(ES) PRINCIPAL(ES):

NOMBRE
DEDICACIÓN

Nora Lucia Marulanda Angel

2 horas

 

CODIGO CIE

1-20-5

NOMBRE DEL GRUPO DE INVESTIGACIÓN
PROPONENTE

POLIGLOSIA-GRUPO DE INVESTIGACIÓN EN LINGÜÍSTICA APLICADA A LA ENSEÑANZA DE LAS LENGUAS

SI
NOMBRE
PARTICIPACION
DEDICACIÓN

Alejandra López Colorado

Estudiante

0 Horas

Jhon Fredy Zapata Zapata

Estudiante

0 Horas

Clara Inés González Marín

Coinvestigador

0 Horas

Daniela Serna González

Estudiante

0 Horas

Michelle Andrea García Villa

Coinvestigador

0 Horas

 

TIPO DE CONVOCATORIA

2019. Decimotercera Convocatoria

TIPO DE PROYECTO

Investigación Aplicada

OBJETIVO(S)

General objective: To determine the effects of fostering the development of metacognitive strategies such as ongoing reflection, self-monitoring and evaluation on English language learners' academic writing competences. Specific objectives 1. To track self-regulatory behaviors through journal-entry examinations. 2. To analyze ELL's ability to approach academic writing tasks through self-regulatory mechanisms such as self reflection, self monitoring and self evaluation. 3. To determine the correlation between self-regulatory mechanisms and task quality.

RESUMEN

Current job demands world-wide require a professional profile that is not only highly literate but also very savvy in managing the complexity of today¿s multidimensional challenges. University programs can no longer focus on narrow fields of studies; on the contrary, a wider, more interdisciplinary college preparation is in order for ensuring that students develop the academic and cross-curricular skills necessary to diagnose problematic issues, propose solutions and communicate courses of action. The ability to establish connections among disciplines and to extrapolate what was learned in one situation to a new one becomes pivotal in today¿s job market. Such multi-layered tertiary education curricula encompasses moving beyond mastering field-related skills to reaching higher levels of thinking where students are capable of embarking on self-regulated learning tasks. The use of strategies such as metacognitive awareness and self monitoring is paramount in contemporary teaching and learning scenarios. This study explores the impact of developing metacognitive skills such as reflection and self monitoring as part of the self-regulated behaviors required for students to internalize more

SÍNTESIS DEL PROYECTO

ste estudio explora la relación entre el desarrollo de habilidades metacognitivas (por ejemplo, planificación, seguimiento, evaluación) y los procesos autorregulados necesarios para que los estudiantes internalicen formas más efectivas de abordar las tareas de escritura. La autorreflexión sobre las características de las tareas, la retroalimentación sistematizada y las posibles estrategias de escritura académica se registraron en diarios antes y después de la redacción de los tres tipos de ensayos requeridos en un curso de redacción académica de una licenciatura bilingüe en una universidad pública colombiana. Los productos finales escritos se evaluaron utilizando rúbricas analíticas de cinco puntos. Los participantes también fueron entrevistados al final del semestre para profundizar en sus percepciones sobre la efectividad de reflexionar antes y después de cada tarea, y la implementación de listas de verificación para monitorear sus procesos. Se exploraron las correlaciones entre el desarrollo de estrategias metacognitivas y la calidad de los productos escritos de los estudiantes del idioma inglés. Los resultados sugirieron que los estudiantes lograron mejores resultados en el rendimiento de la escritura académica después de experimentar procesos metacognitivos. De hecho, los esfuerzos realizados a lo largo de los procesos metacognitivos fueron decisivos para ayudar a los estudiantes a comprender la tipología textual académica, reconocer los errores en trabajos académicos no estructurados y aplicar vocabulario específico de escritura académica a los ensayos.

ESTADO

Concluye Satisfactoriamente

FECHA DE INICIO

31/03/2020

FECHA DE FINALIZACION

31/03/2021

FECHA DE FIN(PRÓRROGA)

30/09/2021

PRODUCTOS

NOMBRE
CATEGORÍA
ENLACE

Certificado Ponencia

Circulación de conocimiento especializado

Ponencia

Circulación de conocimiento especializado

The appropriation of metacognitive strategies to improve the quality of English Language Learners¿ academic writing products

Artículo en revista indexada


URL

THE APPROPRIATION OF METACOGNTIVIE STRATEGIES TO IMPROVE THE QUALITY OF ENGLISH LANGUAGE LEARNERS¿ ACADEMIC WRITING PRODUCT

Proyecto de grado